22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
کهربا Amber ، خواص کهربا

کهربا Amber ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی

فهرست عناوین

کهربا Amber ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی

مکان شما:خانه/مقالات جواهرسازی/سنگ شناسی/کهربا Amber ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

کهربا ، خواص و کاربردهای آن :

خواص کهربا :

کهربا یک تصفیه کننده طبیعی می باشد و با جذب انرژی های منفی موجود در محیط و تبدیل آن به انرژی مثبت نقش بسیار مؤثری در افزایش شور و نشاط و کمک به بازسازی سلول های بدن دارد و هم چنین موجب کاهش درد و بهبود روحی و عاطفی افراد می گردد.
سنگ کهربا در پاکسازی و فعال سازی مجدد چاکراها بسیار تأثیر گذار است و یک وسیله مناسب برای پاکسازی محیط زیست به شمار می رود.

سنگ کهربا انرژی های مثبت را از خود ساطع می کند و دارای اثر تسکین دهنده می باشد و منجر به افزایش سلامت و رفاه می گردد و به عنوان یک سپر قوی در برابر انرژی های منفی می باشد.
کهربا یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین گنجینه های جهان است که از آن با عنوان طلای دریا، یاد می شود؛ زیرا زیبایی و درخشندگی آن طلسمی از زیبایی و حفاظت را ایجاد می کند.

سنگ کهربا

یکی از سنگ های شگفت انگیز است که دارای خواص متافیزیکی بسیاری می باشد و از آن برای محافظت روح و روان استفاده می شود.
سنگ کهربا سبب ایجاد تعادل در احساسات، روشن شدن ذهن و کاهش انرژی های منفی می گردد و تأثیر بسیار زیادی در از بین بردن ترس دارد.
کهربا یکی از بهترین سنگ ها برای محافظت از کودکان می باشد و بهتر است از سنگ کهربا به عنوان دستبند و گردنبند برای کودکان استفاده شود و یا این سنگ به لباس کودکان دوخته شود؛ زیرا به همراه داشتن این سنگ سبب دفع انرژی های منفی از اطراف کودکان می گردد و آنان را از آسیب های مختلف محفوظ می دارد. همچنین استفاده از سنگ کهربا در کاهش دردهای ناشی از دندان در آوردن کودکان نیز تأثیرگذار است.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

به همراه داشتن سنگ کهربا در دوره نقاهت پس از بیماری سبب افزایش نشاط و شادابی و بهبود سریع فرد بیمار می گردد.
سنگ کهربا به عنوان نمادی از عشق شناخته می شود و در رنگ های طلایی و نارنجی نمادی از زیبایی و حس لطافت می باشدو از آن به عنوان طلسمی طبیعی برای جذب عشق پایدار استفاده می شود.

سنگ کهربا قادر به درمان ناتوانی های جنسی و یرد مزاجی می باشد و در باروری زنان بسیار تأثیر گذار است.
ایجاد تماس بدن با سنگ کهربا سبب تخلیه انرژی های منفی موجود در بدن می گردد و نشاط و شادابی و انرژی مثبت را برای بدن به ارمغان می آورد برای ایجاد تماس بدن و سنگ کهربا، می توانید از این در جواهرات خود استفاده کنید و یا به عنوان تسبیح در هنگام نماز از آن استفاده نمایید.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

سایه های طلایی و نارنجی کهربا در رفع انسداد جریان انرژی و بازگرداندن حس تعادل و انعطاف پذیری در زندگی تأثیرگذار می باشد. این سنگ بر روی عملکرد چاکرای خاجی مؤثر می باشد و تعادل در این چاکرا سبب ایجاد تعادل در زندگی و همچنین کاهش سردرگمی و ترس می گردد و احساس لذت از زندگی را درافراد ایجاد می کند.
رنگ زرد سنگ کهربا نیز در کنترل سیستم ایمنی و گوارش بدن تأثیرگذار است و قدرت بدن را در مبارزه با میکروب ها و عفونت ها افزایش می دهد.
درخشش طلایی رنگ سنگ کهربا موفقیت، شور و شوق، شادی و قدرت را برای افراد به ارمغان می آورد و حس از خودگذشتگی و تعهد را در انسان تقویت می کند.

استفاده از سنگ کهربا در مراقبه و مدیتیشن نیز توصیه می شود؛ زیرا این سنگ تأثیر بسیار زیادی در روشن شدن ذهن دارد و سبب هوشیاری و آگاهی روح و جسم می گردد. کهربا یک ابزار فوق العاده برای اکتشاف در زندگی می باشد و انرژی های منفی موجود در محیط را از بین می برد. بنابراین می توانید از سنگ کهربا برای مراقبه استفاده کنید و با در دست گرفتن آن در طری جلسات مراقبه به آرامش و انرژی مثبت دست یابید و از فواید این سنگ برخوردار شوید.
کهربا با بهره گیری از انرژی آب، انرژی سکون، قدرت آرامش بخشی و تصفیه سبب ایجاد توانایی های بالقوه در افراد می گردد و قدرت بازسازی و تولد دوباره را به ارمغان می آورد، به همین دلیل بهترا است از این سنگ در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید و تعادل انرژی را در فضای زندگی خود ایجاد نمایید. به این ترتیب می توانید محیطی سرشار از آرامش و انرژی را برای اعضای خانواده خود فراهم آورید.

مطالعه بیشتر
تفکر طراحی چگونه سبب رشد بازار جواهرات می شود؟

مطالعه بیشتر

مروارید | جواهر سازی با مروارید | خواص مروارید

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

کهربا به صمغ (انگم) فسیل شده درخت گفته می شود که معمولا به خاطر رنگ زیبایش دارای ارزش و قیمتی است که با گروه فسیل های سمغی در ترکیب های آبی (سنگهای ارگانیک) که منشا جانوری یا گیاهی دارند قرار دارد. عمر عمده کهرباهای جهان بین 30 تا 90 میلیون سال است. گاهی در داخل کهربا حشرات و حتی پستانداران کوچک به دام افتاده روزگاران پیش از تاریخ نیز یافت می شود.
خواص درمانی کهربا زیاد است و بیشتر از همه موثر در درمان بیماری های پوستی می باشد. کهربا ضد آلرژی و ضد اگزما و ضد ناراحتی های پوستی است و چاکرای مربوطه چاکرای سوم می باشد.

تاریخچه و خلاصه ای از سنگ جواهر کهربا

کهربا از طریق فرآیند فسیل سازی رزین درخت تشکیل می شود. کهربای رزین شباهتی با عصاره ی درخت ندارد. منبع اصلی آن به ویژه از درخت کاج فسیلی نشات می گیرد. فسیل سازی کهربا به دوران سوم زمین شناسی باز می گردد، و این یعنی سنگ کهربا در حدود ۵۰ میلیون سال قبل شکل گرفته است. به این معنی است که سنگهای کهربا حدود 50 میلیون سال پیش تشکیل شده است. از آنجاییکه کهربا از رزین نرم و چسبناک تشکیل شده است، کهربا اغلب حاوی ترکیبات گیاهی و حیوانی اغلب پشه ها و سایر گونه های حشرات می باشد. کهربایی که در درزهای زغال تشکیل می شوند، اغلب «رزین» نام دارند، و گونه هایی که در درزهای زغال نیوزیلند شکل می گیرند، با نام «امبریت» شناخته می شوند. کهربا یکی از گونه های سنگ جواهر ارگانیک است. از شایع ترین گونه های جواهرات ارگانیک می توان به کهربا، مروارید، مرجان و عاج اشاره نمود.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

کلمه ی « کهربا»  از واژه ی فارسی میانی «عنبر» گرفته شده است. این واژه در ابتدا برای توصیف ماده ای سخت و مومی که در درون روده ی نهنگ عنبر قرار دارد، استفاده می شد. از عنبر به دلیل بوی معطر و جالب توجه در تولید عطر استفاده می شود. در طول قرن چهاردهم، استفاده از واژه ی کهربا به جای عنبر برای اشاره به این سنگ جواهر مرسوم شد. کهربا و عنبر اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند زیرا هر دو در کنار سواحل یافت می شوند. اما به سادگی به واسطه ی تراکم متمایز می شوند. عنبر تراکم کمتری داشته و بر روی آب شیرین شناور می شود. سنگ جواهر کهربا بر روی آب شیرین شناور نشده و در عوض بر روی آب شور قرار می گیرد.

ساختار کهربا

فرآیند شکل گیری کهربا با تغییر شکل رزین به کوپال انجام می گیرد. این فرآیند در اثر درجه ی حرارت بالا و همچنین فشار بالای رسوبات رزین ادامه می یابد. قرار گرفتن در معرض حرارت و فشار، ترپن ها را دفع کرده و سبب پوسیدگی و زوال می شود. با گذشت زمان و مقاومت، رزین در نهایت سخت شده و به کهربا تبدیل می شود. بسیاری از درختان رزین تولید می کنند، اما اکثر آنها کهربا نخواهند شد. رزین درخت باید ارتجاعی بوده و در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم باشند. اکثر رسوبات رزین قادر به تحمل تابش طولانی مدت نور خورشید، باران و دمای شدید نیستند.

تشخیص کهربا

بر خلاف بیشتر سنگهای رنگی که ساختار کریستالی دارند، ساختار کهربا بی نظم و غیرمتبلور است. کهربا گرانش خاص و کمی دارد که یعنی استثنائا روشن است. تراکم کم کهربا سبب شناور شدن آن بر روی آب شور می شود. ساخت بدل کهربا به دلیل تراکم بسیار پایین دشوار است. در مجموع اندازه ی کلی یک سنگ جواهر ۵ قیراطی کهربا ۲.۵ برابر اندازه ی زرگون ۵ قیراطی است(یکی از انواع سنگ های متراکم تر).

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

خاستگاه و منابع کهربا

منبع اصلی سنگ کهربا تنها در غرب کالینین گراد، روسیه قرار دارد. کهربای این منطقه در خاک رس و در حدود 30 متر زیر سطح زمین یافت می شود. دومین منبع بزرگ کهربا منطقه ی بالتیک می باشد. کهربای بالتیک از کف دریا برخواسته و اغلب در ساحل یافت می شود. کهربای بالتیک به رنگ طلایی خود مشهور هستند.

مطالعه بیشتر
چه نرم افزاری برای شروع کار طراحی جواهرات مناسب است ؟

مطالعه بیشتر

سوراخ کردن فلز در جواهرسازی

جمهوری دومینیکن به کهربای کمیاب آبی خود مشهور است. کهربای جمهوری دومینیکن به مراتب جدیدتر از سایر گونه های کهربا است. ایتالیا، رومانی، چین، ژاپن، برمه (میانمار)، مکزیک، کانادا و ایالات متحده نیز ذخایر کهربا دارند.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا
خرید و تشخیص ارزش سنگ جواهر کهربا
رنگ کهربا

کهربا در طیف وسیعی از رنگ های مختلف وجود دارد، اما اغلب به رنگ های زرد، نارنجی یا قهوه ای یافت می شود. کهربای زرد طلایی معمولا از رزین سخت و تراشفاف درختان کاج همیشه سبز تولید می شود . کهربا را همچنین می توان به رنگ های سفید تا زرد لیمویی کمرنگ و قهوه ای تا سیاه یافت. جمهوری دومینیکن به تولید کهربای کمیاب آبی مشهور است. علاوه بر آن کهرباهایی به رنگ کمیاب سبز و قرمز نیز وجود دارند. به کهربای قرمز «کهربای گیلاسی» نیز گفته می شود.

درخشندگی و وضوح کهربا

وضوح کهربا به صورت تراشفاف تا مات متفاوت هستند و همچنین درخشندگی مومی دارد. بیشتر گونه های کهربا حفره هایی از حباب هوا و ناسرگی های مختلف دیگر دارند. برخی مواقع ناخالصی های پیریت به کهربا رنگی آبی می دهد. بسیاری از گونه های کهربا وضوح بسیار کدر دارند که ناشی از حباب های متعدد می باشد. این سنگها با نام «کهربای استخوانی» شناخته می شوند.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

کهربایی که شفافیت مطلوب تری دارد از گونه های کدر بیشتر مورد پسند واقع می شود. ارزشمندترین سنگهای کهربا حاوی حشرات، گیاهان یا ناسرگی های پیریت می باشد.

برش و شکل کهربا

کهربا تقریبا همیشه به شکل کوژ برش می خورد و به ندرت به شکل تراش دار یافت می شود. . در گذشته، کهربا اغلب به صورت طرح های زینتی استفاده می شد. کهربا به دلیل نرمی به راحتی برش می خورد. گوهر تراش ها در برش انواع سنگ ها دقت بسیاری به خرج می دهند، بنابراین بسیاری از سنگ های کهربا در پایان به شکل قطره ای گره دار شکل می گیرند. سنگ های کهربای گرد و بیضی محبوب ترین ها هستند؛ سایر اشکال فانتزی مانند ستاره ای، شش گوش، پنج گوش، تریلیون و قلبی نیز به راحتی یافت می شوند.

پردازش کهربا

کهربا معمولا پردازش نمی شود، اما برخی از سنگ های کهربا از دو یا چند سنگ کوچکتر ساخته شده اند. سنگهای کوچکتر توسط سطوح لکه دار با روغن، گرما و فشار ترکیب می شوند. این پردازش توسط تامین کنندگان سنگ های جواهر صورت می گیرد؛ برخی مواقع از این سنگ با عنوان«عنبرواره» یا «کهربای فشرده» یاد می شود. گاهی اوقات وضوح کهربا را در وان روغن پردازش می نمایند. سنگهای کهربا را با استفاده از رزین های دیگر مانند صمغ کپال یا کائوری شبیه سازی می کنند. برخی مواقع کهربای بالتیک را به صورت مصنوعی پردازش می کنند تا رنگ های روشن تری خلق نمایند.

خواص گوهرشناختی کهربا​
گونه های سنگ جواهر کهربا و سنگ های مشابه

کهربا در گونه های مختلفی یافت می شود و اغلب با توجه به رنگ یا خاستگاه طبقه بندی می شوند. کهربای جمهوری دومینیکن گاهی اوقات به رنگ نادر آبی و فلورسنت یافت می شود. این گونه کمیاب ترین کهربا محسوب می شود و در زیر نور طبیعی و ماوراء بنفش به رنگ آبی مشخص می شود. در زیر نور UV با طول موج بلند، بازتابی بسیار قوی و نزدیک به سفید دارد. نزدیک به حدود 100 کیلوگرم کهربای جمهوری دومینیکن به صورت سالانه تولید می شود و آن را بیش از پیش ارزشمند می سازد. چند نمونه سنگ جواهر ارگانیک با ترکیب مشابه کهربای سیاه، مروارید، مرجان و عاج هستند.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا
مشهورترین گونه های کهربا

کهربای بالتیک، کهربای استخوانی و کهربای دومینیکن از شایع ترین گونه های کهربا هستند.

گونه های کمتر شناخته شده ی کهربا

کهربای آبی دومینیکن، رزینیت، آمبریت، عنبرواره و کهربای فشرده در میان گونه های کمتر شناخته شده ی کهربا هستند.

خواص درمانی بلورهای متغیر، افسانه ای و متافیزیکال سنگ جواهر کهربا

کهربا به عنوان جواهری دارویی از قرون وسطی تا اوایل قرن بیستم استفاده می شد. گرچه جواهری غیرمتبلور است، اما با این وجود برای خواص درمانی کریستالی خود استفاده می شود. از زمان بقراط در یونان باستان، عنبر و عصاره ی رزین آن برای درمان و بهبود انواع بیماری های بدنی مورد استفاده قرار می گرفتند.

مطالعه بیشتر

توپاز روتیل ، خواص و کاربردهای آن

کهربا یکی از نخستین سنگهای مورد استفاده به عنوان طلسم در سراسر آسیا بود. گفته می شود که کهربا به دلیل رنگ طلایی طبیعی خود حاوی انرژی «خورشیدی» است و به منظور دفع انرژی های منفی مورد استفاده قرار می گیرد. مزاج خورشیدی و ظاهر به واسطه ی پوشیدن سنگ های کهربا ایجاد می شوند. سنگهای جواهر کهربا باعث شادابی و خوشحالی فردی که آن را می پوشد خواهد شد. کهربا بیماری را از بدن دور ساخته و انرژی منفی را از بین می برد.

مطالعه بیشتر
پیریت رنگین کمانی ، خواص و کاربردها

توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود. در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

کهربا Amber ، خواص کهربا
کهربا Amber ، خواص کهربا

سنگ جواهر کهربا و ایده های طراحی جواهر

کهربا از زمان ماقبل تاریخ به عنوان جواهر مورد استفاده قرار است. اعتقاد بر این است که کهربا یکی از اولین نوع سنگ های طلسم بوده است. زیورآلات کهربا در مقبره های قدیمی مسین و همچنین با گسترش تمدن در سراسر اروپا، در مناطقی دیگر نیز یافت شده است. امروزه کهربا همچنان محبوب بوده و در قطعات جواهر مورد استفاده قرار می گیرند.
با وجود اینکه کهربا یکی از نرم ترین جواهرات موجود است، در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است از حلقه های کوژ تراش استفاده نشود، اما با رعایت احتیاط می توانید حلقه های آن را به دست بیاندازید. سنگ های جواهر کهربا در گوشواره، سنجاق و آویز بیشتر ترین استفاده را دارند، اما با رعایت احتیاط، می توان از آن در سایر اشکال جواهرات نیز استفاده نمود.

نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند. برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر و جواهرات کهربا

کهربا گونه ای از جواهر نسبتا نرم است و درجه ی سختی آن تنها 2 تا 2.5 در سنجه ی موس است. گرچه میلیون ها سال در برابر گرما، فشار و آب و هوای مختلف قرار گرفته است، اما هنوز هم به اسید، بنزین، محلول های سدیم، الکل و عطر حساس است. کهربا به راحتی سوخته و بوی دودی مانند عطر بخور آزاد می سازد. برای پاک کردن کهربا از یک پارچه ی نرم استفاده نمایید.

برای تمیز کردن سنگ جواهر و جواهرات کهربا هرکز از تمیزکننده های التراسونیک استفاده نکنید. غوطه ور ساختن سنگ های جواهر کهربا در آب به مدت طولانی سبب از بین رفتن صیقل آن خواهد شد. کهربا به راحتی توسط جواهرات دیگر، به خصوص سنجاق، لبه های تراش دار و لبه های جواهرات خراشیده می شود. برای محافظت از کهربا آنها را در پارچه ی نرم و دور از سایر سنگ ها و جواهرات قرار دهید.

4.4/5 - (30 امتیاز)

مطالعه بیشتر

پلاتین ، خواص و کاربردهای پلاتین
چه نوع لحیم برای ساخت جواهرات استفاده می شود؟
همبرگیت ، Hambergite ، خواص و کاربردهای آن
عناصر طراحی جواهر: واحدهای اصلی و ابتدایی که باید بدانید
تاریخچه و مختصری از سنگ جواهر آزوریت
آمازونیت و خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
11 نرم افزار برتر طراحی جواهرات
تفکر طراحی چگونه سبب رشد بازار جواهرات می شود؟
مخراجکاری در قدیم و امروزه
اسپودومن ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر سیلیمانیت ، خواص و کاربردهای آن
یاقوت کبود ، خواص و کاربردهای آن
مخراج کاری
زئوسیت ، خواص و کاربردهای آن
لعل چیست ؟ خواص و کاربرد های لعل
اپال آتشی ، خواص و کاربردهای آن
10 نکته‌ی مهم برای کسانی که می‌خواهند جواهرسازی را شروع کنند
کانزیت ، خواص و کاربردهای آن
سنگ قمر رنگین کمانی ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر وردیت verdite ، خواص و کاربردهای آن
تکنیک های اساسی دستگاه بُرش
اسکاپولیت ، خواص و کاربردهای آن
سنگ قمر چشم گربه ای
فلوریت (Flourite) ، خواص و کاربردهای آن
سنگ قمر ، خواص و کاربردهای آن
لحیم کاری و جوشکاری
سنگ جواهر اسفالریت ، خواص و کاربردهای آن
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *