22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طراحی طلا و جواهر با نرم افزار جذاب ماتریکس گلد

فهرست عناوین

امروزه بر خلاف گذشته که برای طراحی و ساخت زیورآلات و جواهرات خاص که حتما می­بایست نزد یک جواهرساز معروف میرفتیم تا جواهر مورد نظرمان را سفارش دهیم.
می­توانیم از طریق طراحی طلا و جواهر با نرم افزار خاص و جذاب ماتریکس گلد  توسط یک طراح یا سازنده دیجیتالی این فرایند را به سادگی و در مدت زمانی بسیار کوتاه تر انجام دهیم.
از طرف دیگر ، یک جواهرساز یا جواهرفروش برای باقی ماندن در این میدان رقابت نفس گیر باید علاوه بر حفظ مهارت های پیشین خود در زمینه های مختلف طراحی و تولید ، امتیازات ویژه ای در خلاقیت و مهارت ساخت را به حضور مشتریان خود عرضه نماید که این موارد وی را از دیگر تولید کنندگان متمایز سازد.

آموزش طراحی در ماتریکس گلد

طراحی جواهر با ماتریکس گلد

امروزه جهان رو به پیشرفت با تکنولوژی، صنعت طلا و جواهر بر پایه استفاده از ماشین آلات خودکار و ابزاردقیق استواراست، حال حاضر تمام مراحل تولید طلا وجواهر در برگرفته  شامل میشود. طراحی و مدلسازی سنتی جواهرات،فعالیتهایی بشدت نیازمند صرف زمان زیاد و مهارت بالا در طراحی و تولید دستی می باشند که در بازار رقابتی امروز به هیچ عنوان مقرون بصرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد.
امروزه استفاده از تکنولوژی های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) بخصوص آموزش طراحی طلا و جواهر با نرم افزار ماتریکس گلد و مدلسازی سریع (RP) ، پیشرفت های ملموس و قابل توجهی را در طراحی و ساخت جواهرات حاصل می نمایند.
استفاده از این روش ها به طراح اجازه می دهد تا طرح های تکراری را حذف نموده و جزئیات اسکیس ها را به راحتی و با دقتی خیره کننده تنظیم نماید. همچنین با کاهش زمان لازم برای ساخت مدل ها ، قابلیت تغییر اسکیس ها در اندازه های مختلف را نیز میسر بخوبی می سازد.
از جنبه اقتصادی هم که به این روش تولید توجه داشته باشیم ، شاهد کمترین میزان کسر و  پرت طلا در پروسه تولید در مقایسه با روش ساخت دستی و سنتی خواهیم بود.
در مطلب امروز فرایند طراحی طلا و جواهر با ماتریکس گلد و تولید آن به صورت ماشینی به اختصار توضیح داده شده است . با تصویرگران پویا اندیش همراه باشید و لذت متفاوت بودن را لمس کنید.

طراحی طلا در نرم افزار ماتریکس گلد

نمودار فرایند طراحی جواهر با ماتریکس

سبک ها یا مدهای طلا و جواهر ، عموما در ارتباط با گرایشات طرح ها و مدهای جدید لباس ، رنگ ، خواست و نیاز عمومی جامعه و همچنین ارزش های اجتماعی تعریف می شوند و همچنین بر اساس ایده ها و طراحی های خلاقانه طراحان مشهور و بین المللی هستند. در این بین نمیتوان از المان های سنتی و فرهنگی و تاریخی چشم پوشی کرد.
در زمانی مشخص ، بهای طراحی جواهر بسیار مطرح بوده و فروش خوبی دارند ، سپس این شیوه ها تقلید می شوند و در برخی جزییات بر اساس نیازهای بازار شامل برخی تغییرات و اصلاحات می گردند.

نرم افزار ماتریکس گلد

ساخت جواهرات با استفاده از دستگاه های مدلسازی سریع (RP):

تکنولوژی های مدلسازی سریع ، فرایندهای فزاینده ای هستند که اجزای مدل را به صورت لایه لایه می سازند. این لایه های سازنده، لایه های ساخت (LM) نامیده می شوند. بنابراین این دستگاه ها می توانند حفره های کوچک و اشکال هندسی پیچیده و ترکیبی را بخوبی بسازند.
فرایند مدلسازی سریع و ساخت نمونه  (RP & M) ، به طور اساسی از سه مرحله تشکیل می شود:

  • شکل دهی به مقطع های عرضی شیء تا کل ساختمان آن شکل یابد
  • قرار دادن لایه های مقطع بر روی یکدیگر
  • به هم پیوستن لایه ها
طراحی در ماتریکس گلد

فرایند مدل سازی 3 بعدی جواهرات

بنابراین فرایندهای مدلسازی سریع تنها به اطلاعات سطح مقطع ها نیاز دارد تا یک شیء فیزیکی را بسازد و این فرایند ، اغلب مشکلاتی را که در روش های دیگر تولید و روش های سنتی وجود دارد برطرف می سازد. علاوه بر این موضوع ، این فرایندها مستقیما شیء فیزیکی را بدون به کارگیری ابزارآلات مخصوص ، از روی اطلاعات هندسی آن می سازند.

مطالعه بیشتر
طراحی مجموعه ی جواهرات ۲

مطالعه بیشتر

جایگاه پالادیوم در صنعت جواهرسازی

دستگاه های استریولیتوگرافی  (SLA)، نوعی از دستگاه های مدلسازی سریع هستند که بر اساس استفاده از پلیمرهای مایع حساس به نور و یک سیستم کامپیوتری اسکن با لیزر پایه گذاری شده اند. برای ساخت پروتوتایپ ها و مدل های جواهر در روش مدلسازی سریع ، فایل های STL آن ها مورد نیاز است. بنابراین در ابتدای امر باید مدل به وسیله ی نرم افزارهای کامپیوتری سه بعدی ساخته شود.

نرم افزار های ساخت 3 بعدی جواهرات

نرم افزار های ساخت 3 بعدی جواهرات

نرم افزارهای مختلفی توسط شرکت های مختلف برای طراحی و ساخت سه بعدی جواهرات معرفی شده اند که البته برخی از آنها نه به صورت نرم افزارهای مستقل بلکه به عنوان پلاگین برای سایر نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی معرفی شده اند. از متداول ترین و پرکاربردترین آن ها می توان نرم افزار آرت کم  (ArtCAM)، نرم افزار جیول کد  (JewelCAD)، نرم افزار راینوسروس (Rhinoceros)، پلاگین راینو گلد (RhinoGold) برای راینو و پلاگین ماتریکس گلد (Gemvision MatrixGold) برای راینو را نام برد که در حال حاضر نرم افزار ماتریکس گلد با بیشترین تعداد ابزار و بالاترین سطح کارایی از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است.
در میان نرم افزارهای طراحی کامپیوتری ، شیوه های مختلفی برای مدل سازی شامل مدل سازی سطحی و مدل سازی حجمی وجود دارد. در مدل سازی سطحی ، ممکن است سطوح همجوار به طور کامل به هم متصل نشده باشند.

فرایند مدل سازی 3 بعدی جواهرات در ماتریکس

توسعه ی تکنولوژی های طراحی طلاوجواهر

این مساله ، باعث ایجاد اشتباه در خروجی فایل های STL می شود. اتصال درست این سطوح برای بستن حجم ها می تواند این مشکل را حل کند ، حال آن که چنین مشکلی در مدل سازی حجمی اتفاق نمی افتد.
توسعه ی تکنولوژی های طراحی طلاوجواهر با نرم افزارماتریکس گلد با کامپیوتر در صرفه جویی در زمان و افزایش کیفیت مدل نقش مهمی ایفا می کند. تطابق ویژگی های این پلاگین با ویژگی های جواهر و ارائه ی نماها و میانجی های مرتبط با جواهردر این پلاگین به کاربر آن امکان مدلسازی مجازی روی صفحه با رنگ گذاری دقیق و دستیابی به نمای دلخواه را می دهد که می توان آن را چاپ یا در اینترنت پست نمود. همچنین با امکان اتصال فایل به دستگاه های مدلسازی ، قابلیت ساخت دقیق مدل با موم برای ریخته گری فراهم خواهد بود. مدل این تصویر با کمک پلاگین ماتریکس گلد تنها در عرض چند ساعت ساخته شده است.
با شیوه ای که ماتریکس گلد مدلسازی می کند کاربر به سرعت قادر به اعمال تغییرات بر مدل و رسیدن به فرم های متنوع خواهد بود ، سرعت و سادگی کار با این نرم افزار در ساخت قطعات امکان ایجاد تغییرات مکرر در طرح را فراهم می کند.
تقریبا هر چیزی که طراحی شود را می توان به همان خوبی و کیفیتی طرح دستی که تجسم یافته است ، در ماتریکس گلد ساخت. این قابلیت با استفاده از سیستم Sensible Clay Tools میسر می شود که امکان ایجاد فرم های منحنی و ارگانیک را به راحتی فراهم می آورد. به این ترتیب فرم های طبیعی و جزئیات مجسمه وار و بافت های گوناگون در این نرم افزار قابل دسترسی خواهند بود.

ساخت جواهرات با دستگاه های مدلسازی سریع

چهار مرحله در یک مرحله:

استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی های CAD/CAM چهار مرحله ی سنتی از طراحی و ساخت جواهرات را در یک مرحله انجام پذیر می کند:

  • درک صحیح سفارش مشتری: با نمایش مدل سه بعدی محصول ، طراح می تواند از نقطه نظرات مشتری خود آگاهی یافته و پیش از تولید ، تاییدیه او را کسب و رظایت وی را جلب نماید.
  • افزایش کیفیت طراحی: با این ابزار می توان هر بخش از طرح را در عین ارتباط با بخش های دیگر به گونه ای آزادانه و مستقل طراحی و اصلاح کرد. نباید فراموش کرد که طراحی طلا و جواهر با ماتریکس گلد ، تنها ابزار متفاوتی است که طراح می تواند برای طراحی از آن کمک بگیرد. انجام فرایند طراحی ، هنوز با خود طراح است.
  • بازدهی بالا در تولید نمونه اولیه:  به محض انجام طراحی طلا و جواهر با ماتریکس گلد و ساخت سه بعدی مدل در نرم افزار ، قابلیت ارسال آن به ماشین های مدلسازی و ساخت نمونه ی اولیه از قطعه در مدت زمان کمتر از یک ساعت میسر می شود. مدل ساخته شده با این روش کیفیتی دقیقا مشابه کیفیت مدل موجود در نرم افزار را خواهد داشت.
  • دستیابی به سری و دسته طرح های متنوع و متفاوت:  در این روش می توان از نمونه ها و قطعات موجود در آرشیو طراحی مجددا بهره گرفت و با ترکیب آن ها به گونه ای نو به طرح های متنوع دیگر دست یافت.
  • وقتی که قطعه ی طراحی شده با نرم افزارهای سه بعدی ساخته می شود ، ارتباط اجزا و قطعات آن با هم به خوبی قابل بررسی و کنترل است. فرد مدلساز می تواند تمام جنبه های مختلف از جمله اندازه ی دقیق سنگ ها ، عمق نگین ها ، ضخامت دیواره ها و برش ها ، وزن فلز و غیره را به راحتی کنترل کند. مدل ساخته شده در نرم افزار می تواند در صورت رندر مناسب نمایی فرضی از قطعه ی ساخته شده ی نهایی را در زاویه های دلخواه و رنگ های مختلف ارائه دهد ، که این خود یکی از ویژه گیهای طراحی طلا و جواهر با ماتریکس گلد می­باشد.
نمودار فرایند طراحی جواهرات

تفاوت طراحی دستی با طراحی با کامپیوتر به صورت سه بعدی:

درطراح دستی (یا دو بعدی بر روی کاغذ) ، تنها شخص ایده پرداز ، ایده های خود را با توجه به منبعی که از آن الهام گرفته و با در نظر گرفتن نکات فنی جواهرسازی ، طرح خود رابر روی کاغذ ترسیم میکند. سپس باید برای ساخت طرح خود یکی از راههای زیر را انتخاب نماید.

  •  ارائه طرح به سازنده موم کار : فرد مدل سازی که با دست روی موم کار می کند و با استفاده از آن ، ایده یا طرح مدل مومی آن را با دقت نه چندان کافی می سازد و سپس آنرا ریخته گری میکند.
  • ارائه طرح به سازنده دستی : فردی که با فلزات گرانبها مثل طلا و نقره برای ساخت آن زمان بسیار زیادی را با توجه به پیچیدگی آن طرح صرف می کند.
  •  ارائه طرح به سازنده دیجیتالی : فردی که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مانند ماتریکس گلد  ، طرح مورد نظر را در زمان بسیار کوتاه و با دقت بسیار بالا در کامپیوتر ساخته و سپس آنرا به کمک پرینتر ۳ بعدی به موم تبدیل کرده و در نهایت توسط ریخته گر کار نهایی تولید میشود.
رندر 3 بعدی در نرم افزار ماتریکس

مزایای طراحی با کامپیوتر نسبت به طراحی دستی  :

  • اولین و مهم ترین گام و موضوع این است که طرح دستی یک کار ساخته شده نیست و باید برای ساخت آن به کمک یکی از ۳ روش بالا آنرا تولید کرد.اما طراحی در نرم افزار کامپیوتری یا به عبارت بهتر فرایند ساخت دیجیتالی ، یک کار ساخته شده محسوب می­شود و میتوان آن را با دستگاه های پرینتر ۳ بعدی ، با دقت بسیار زیاد ، با کیفیت عالی و به تعداد مورد نیاز بصورت کارمومی ساخت.که در مرحله بعد در پروسه ریخته گری آن مدل مومی را به مدل فلزی ، استیل ، تیتانیوم ، طلا یا نقره تبدیل کرد .
  • مزیت دیگر مدل های سه بعدی امکان تخمین وزن نگین های مختلف ، وزن فلزات گران بها با عیار های مختلف به کمک ابزارهای موجود در نرم افزار ماتریکس گلد  می باشد ، که این عمل قبل از تولید کار با دست به هیچ عنوان توسط شخص جواهر ساز امکان پذیر نخواهد بود.
  • در طراحی با کامپیوتر ، قبل از ساخته شدن مدل مومی توسط پرینتر ۳ بعدی میتوان چندین تصویر واقعی از نماها و زوایای مختلف از مدل طراحی شده (Render) به مشتری ارائه داد تا اگر کار نیاز به اصلاح دارد قبل از متحمل شدن هزینه های تولید اصلاحات را انجام و مشتری را راضی نگاه داشت.
تکنولوژی های طراحی طلاوجواهر

دستگاه هایی مدل سه بعدی با آن تولید می کنند

دستگاه هایی که می توان با آن ها مدل سه بعدی را تولید کرد در حال حاضر به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
1- دستگاه های CNC با تراش موم مدل سه بعدی را می سازند که از محدودیت ساخت و زمان بیشتری نسبت به دستگاه های لیزر برخوردارند.
2- دستگاه های لیرز و Rapid Proto type اما دستگاه های لیرز که خود از دو ساختار تشکیل شده اند که بشرح ذیل معرفی می­گردند:
گام بعدی بوسیله پرینترهای سه بعدی که قطعه را ساخت پیموده میگردد. قطعه ساخته شده میتواند از نوع ریخته مستقیم و یا از نوع سخت (سرامیکی) باشد. نوع اول بصورت مستقیم ریخته گری شده و به دست مصرف کننده میرسد. اما نوع دوم ابتدا باید از آن قالب لاستیکی گرفته شود و با زدن موم از آن به تعداد موردنیاز وارد مرحله ریخته گری نمود و موم جای خود را به طلا بدهد و در نهایت کار مد نظر تولید گردد.

یادگیری اصولی و پایه طراحی طلا و جواهر

بازار کار طراحی طلاوجواهر با نرم افزارماتریکس گلد

آیا شاغل هستید و به دنبال یک شغل دوم میگردید ؟
آیا خانه دار هستید و امکان کار در خارج از منزل برایتان مقدور نیست؟
اگر با وجود کار و شغل ، باز هم علاقمند به یادگیری یک فن ، حرفه و هنر و سرگرمی پولساز هستید ؟
با حرفه ای شدن در نرم افزار ماتریکس گلد علاوه بر کسب هنری تازه و انجام کار طراحی طلا و جواهرات، با تدریس نرم افزار درآمد کسب نمایید.
تصویرگران پویا اندیش به شما طراحی طراحی طلا و جواهر با ماتریکس گلد را پیشنهاد میکند.

بادگیری اصولی ماتریکس

برای یادگیری اصولی و پایه طراحی جواهر با ماتریکس حتما باید :

اگر می‌خواهید با نرم افزار ماتریکس وارد بازار کار شوید روی لینک زیر کلیک کنید:

مطالعه بیشتر
سرپانتین ، خواص و کاربردهای آن
  1. مطالب اصلی و اصول و  پایه طلا و جواهر سازی و انواع روش های ساخت یک قطعه را بدانید.
  2. مطالب مربوط به مخراجکاری را بصورت کامل بدانید و با همه روشهای آن آشنا باشید و بر آن تسلط داشته باشید.
  3. آشنایی حداقلی با انواع سنگهای جواهر و روش های تراش آنها و انواع متد تراش سنگ داشته باشید.

در صورتیکه به موارد فوق آگاهی و آشنایی کامل داشته باشید تازه میتوانید به جای ساخت طلا و جواهر با دست، آن را با نرم افزار درکامپیوتر بسازید و از هنر خود لذت ببرید.

آشنایی با نرم افزار طراحی طلا و جواهرات ماتریکس
5/5 - (3 امتیاز)

مطالعه بیشتر

کوارتز دومورتیریت ، خواص و کاربردهای آن
یک طراح جواهر چه مراحلی را پشت سر می گذارد؟
سنگ کریزوکولا و خواص و کاربرد آن
سودالیت ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر گارنت مالایا
مولداویت ، خواص و کاربردهای آن
پکتولیت ، خواص و کاربردهای آن
آیولیت ، ایولیت خواص و کاربردهای آن
انتخاب جواهرات بر اساس رنگ پوست
تاریخچه و خلاصه ای از امولیت
کوارتز ، خواص و کاربردهای آن
آکوامارین-چشم-گربه-ای
باباقوری Botswana ، خواص و کاربردهای آن
اندازه ی گردنبند مناسب برای بدن و استایل شما:
اپوفیلیت (Apophyllite) ، خواص اپوفیلت و کاربرد آن در جواهرسازی
10 نکته‌ی مهم برای کسانی که می‌خواهند جواهرسازی را شروع کنند
سنگ قمر رنگین کمانی ، خواص و کاربردهای آن
مخراج کاری
گوشنیت ، خواص و کاربردهای آن
همبرگیت ، Hambergite ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر توپاز ، خواص و کاربردهای آن
تاریخچه و خلاصه ای از آمترین
جواهر سازی چیست ؟ و چه لوازمی برای ساخت زیور آلات مورد نیاز است .
یاقوت کبود ،
آندالوسیت و کاربرد آن در جواهرسازی
سنگ جواهر گراندیدریت
11 نرم افزار برتر طراحی جواهرات
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *