22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تشخیص سنگ های قیمتی

چگونه میتوان سنگ های قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص داد ؟

فهرست عناوین

چگونه میتوان سنگ های قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص داد ؟

مکان شما:خانه/مقالات جواهرسازی/سنگ شناسی/چگونه میتوان سنگ های قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص داد ؟…

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

چگونه میتوان سنگ های قیمتی اصل را از تقلبی تشخیص داد ؟

موقع خرید سنگ های قیمتی، بسیار مهم است که بتوان تشخیص داد سنگ مورد نظر اصل است یا تقلبی.مطمئنا نمیخواهید قیمت یک سنگ قیمتی اصل را پرداخت کنید و بعد یک سنگ تقلبی نصیبتان شود.

در نگاه اول،ممکن است نتوانید تفاوت سنگ واقعی را از تقلبی تشخیص دهید.بنابراین نیاز است کارهایی بیش از یک نگاه انجام دهید تا تفاوتشان را تشخیص دهید.
مهم است که بدانید در سنگ های تقلبی معمولا همه چیز شبیه به سنگ واقعی ست حتی در مشخصات شیمیایی اما مشکل این است که به عنوان سنگ اصل فروخته شده اند و این کلاهبرداری ست.
برای همین مهم است که بتوانید سنگ واقعی را از تقلبی تمایز دهید.در بیشتر مواقع سنگ های تقلبی، سنگ های قیمتی مصنوعی هستند

یعنی در آزمایشگاه به عنوان جایگزینی به جای سنگ اصلی ساخته شده اند برای هم تشخیصشان سخت است.سنگ های مصنوعی دقیقا مطابق نمونه اصلی ساخته شده اند.بعضی از سنگ های غیر اصل کاملا مشخص هستند که تقلبی هستند.
از جنس پلاستیک هستند و متوجه میشوید که سنگ نیستند.در واقع نمونه های مصنوعی هستند که ممکن است شما را فریب دهند.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

یک مورد دیگر که باید به خاطر داشت این است که سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر میرسند
همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند.یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند

برای تشخیص کافی ست که سنگ را در دست بگیرید.یک روش دیگر برای تشخیص قیمت سنگ است

سنگ های مصنوعی کم ارزشتر هستند بنابراین قیمت کمتری دارند چون در آزمایشگاه ساخته میشوند اما سنگ های واقعی در طبیعت و چون نایاب و محدود هستند قیمت بیشتری باید داشته باشند.اگر قیمتی دیدید که پایین به نظر میرسید فکر نکنید که آن یک سنگ واقعی ست

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

به جز قیمت و وزن، فاکتورهای دیگری هم هستند که میتوانید بررسی کنید تا مطمئن شوید سنگ اصل خریداری میکنید

مروارید

احتمالا روش های قدیمی تشخیص مروارید اصل از تقلبی را شنیده باشید.مثلا آن را روی زبان قرار دهید و آن را به پشت دندان ها بکشید شاید ساده به نظر برسد اما صحیح است

مروارید های واقعی حس ریگ یا شن مانند ایجاد میکنند چون در واقع از همین جنس هستند. اما نمونه های تقلبی نرم تر هستند اما اگر نمیخواهید آن را در دهان خود قرار دهید نگران نباشید ناخن دست خود را روی سطح ان بکشید باید همان حس و نتیجه را ببینید.به دنبال سطح خشن و ساینده بگردید به این صورت میتوانید تشخیص دهید اصل است یا تقلبی.

مطالعه بیشتر
آمازونیت و خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی

مطالعه بیشتر

کریزوپراس ، خواص و کاربردهای آن

یک روش دیگر توجه به دمای مروارید است قبل از تست دمای آن، دقت کنید که دست کس دیگری نباشد.مروارید را در دست بگیرید و ببینید چه حسی روی پوست شما ایجاد میکند.مروارید های واقعی باید برای چند ثانیه از پوست شما خنک تر باشند تا زمانی که به دمای بدن شما برسند و کمی گرم شوند

باید حسی داشته باشید شبیه به حسی که با لمس سنگ مرمر پیدا میکنید. به سطح سنگ مرمر فکر کنید، اولش خنک است بعد به دلیل گرمای بدن شما کمی گرم میشود.پلاستیک و شیشه به این صورت تغییر دما نمیدهند بلکه در ابتدا هم دمای فضا هستند و بعد وقتی انها را برمیدارید سریعا گرم میشوند.

الماس

روش های زیادی برای تشخیص الماس اصل از تقلبی وجود دارد.تست اصلی این است که ببینید میتواند شیشه را ببرد یا نه.یک الماس واقعی به سادگی میتواند شیشه را ببرد اما نمونه تقلبی نمیتواند.اگر شیشه ای در دسترس ندارید که تست کنید، نگران نباشید روش های دیگری هم وجود دارد.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

یکی از راه های تست اصل بودن الماس، این تست است: دهان خود را روی الماس قرار دهید و نفس گرم خود را به آن بدهید(اصطلاحا ها کنید) اگر بخار روی آن سریع از بین رفت معلوم میشود الماس اصل است.یک الماس اصل میتواند گرمای نفس شما را سریع از بین ببرد اما یک الماس تقلبی میتواند این بخار را چندین ثانیه نگه دارد و اگر چندین بار پشت سر هم روی آن ها کنید، نفس شما روی سطح آن متراکم میشود و از بین نمیرود

اگر الماس مدنظر شما روی حلقه یا گوشواره کار نشده، برای تشخیص اصل بودن آن میتوانید به انعکاس نور روی آن توجه کنید.الماس ها نور تابیده شده به آن ها را منعکس میکنند

به همین دلیل ظاهر درخشانی دارند استفاده از این ویژگی برای تشخیص بودن تقلبی بودن الماس، سخت است چون این یکی از ویژگی فیزیکی سنگ هاست.اما اگر توانستید به درستی این انعکاس را تشخیص دهید میتوانید بگویید که آن الماس اصل است یا خیر.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

یک راه برای این تست این است که از روزنامه استفاده کنید یک تکه از روزنامه را بردارید و آن را در روزنامه بپیچید.اگراگر توانستید متن روزنامه را از روی سنگ بخوانید یا حتی تیرگی چاپ را تشخیص دهید، احتمالا سنگ تقلبی ست. یک الماس واقعی جهت نور را منحرف کند و نتوانید متن را ببینید.

یاقوت سرخ

یکی دیگر از سنگ های قیمتی یاقوت است خوشبختانه راه های زیادی برای تشخیص اصل بودن یاقوت وجود دارد. یک یاز راه ها توجه به رنگ سنگ است

یاقوت باید قرمز روشن باشد.یاقوت های تقلبی تیره تر هستند. اگر سنگ مورد نظر تیره است فورا نتیجه نگیرید که تقلبی ست ممکن است اصل باشد اما یاقوت نباشد لعل هم نوعی سنگ قیمتی ست که شبیه به یاقوت است اما به جای قرمز روشن کمی تیره تر هستند.

مطالعه بیشتر
آموزش نقره سازی
تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

یک روش دیگر این است که یاقوت را بین دو انگشت بگیرید بعد با ناخن یا سکه روی ان بکشید .اگر خش برداشت احتمالا تقلبی ست.یاقوت ها به سخت و مقاوم بودنشان معروف هستند بنابراین نباید خش بردارند.

مطالعه بیشتر

سنگ انستاتیت

یاقوت کبود

در حقیقت یاقوت کبود از نظر سختی بعد از الماس قرار میگیرد.و به راحتی میتوان همان نوع تست هایی را که روی یاقوت سرخ انجام دادید، پیاده کنید

از نظر رنگ، یاقوت کبود واقعی آبی تیره است و وقتی آن را زیر نور حرکت میدهید نباید نور دیگری منعکس کند و دقیقا باید همان نور اصلی را منعکس کند.یاقوت های کبود تقلبی معمولا از نمونه اصلی روشن تر و درخشان تر هستند.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

همچنین میتوانید روی سطح سنگ به دنبال خراشیدگی ها بگردید چون این سنگ بسیار محکم است نباید خراشیدگی داشته باشد اگر روی آن حفره یا خراش بود احتمالا تقلبی ست

یک راه دیگر که میتوانید یاقوت کبود اصل از تقلبی را تشخیص دهید این است که دنبال نواقص روی سطح ان بگردید، این مورد با خراشیدگی فرق دارد.یاقوت کبود واقعی نباید کاملا بی عیب و نقص باشد باید معایبی هم داشته باشد چون در طبیعت ساخته شده است.اگر هیچ تقصی مشاهده نکردید احتمال دارد سنگ تقلبی باشد.

زمرد سبز

میتوان گفت تشخیص اصل بودن یا نبودن زمرد کمی سخت است.روی سطح این سنگ در صورت اصل بودن میتوان عیوب و نواقصی مشاهده کرد بنابراین روی آن به دنبال سطوح ناهموار، حفره ، خراشیدگی بگردید.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

رنگ هم میتواند به شما کمک کند. بیشتر افراد فکر میکنند بهترین زمردها از معادن کلمبیا استخراج میشود.

زمردهای با ارزش زیادی در بازار وجود دارد اما در معادن دیگری یافت میشود مانند زامبیا، برزیل و افغانستان. دانستن این نکته ضروری ست که زمردهایی که از کلمبیا می آید، رنگ سبز آن با سایر زمردهای سبز متفاوت است.

سنگ های کلمبیا رنگ سبز- آبی دارند و هاله ای سبز مایل به زرد دارند و رنگ آن کاملا با زمردهای تقلبی که رنگی کاملا سبز دارند، متفاوت است.اگر زمرد موردنظر سبز روشن بود، احتمالا تقلبی ست.

سنگ jade

چون jade مانند سایر سنگ هایی که نام برده شد، قیمتی نیست، در ازمایشگاه ها هم ساخته میشوند و سنگهای زیبایی هم هستند.این سنگ در رنگهای مختلفی ست، سبز،سفید،نارنجی و به نظر سنگ ارزشمندی می آید.

یک راه سریع برای تشخیص اصل بودن آن این است که ببینید سنگ متعلق به کدام کشور است.دو نوع سنگ jade واقعی وجود دارد .یک مدل Jadeite است که متعلق به میانمار است.نوع دیگر nephrite است که در کلمبیا یافت میشود.نمونه های کوچتر در تایوان، استرالیا و امریکا هم استخراج میشود.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

اگر نمیدانید سنگ از کجا استخراج شده است روش های دیگری هم برای اینکه مشخص شود سنگ اصل است یا نه وجود دارد یک راه چک کردن چگالی سنگ است.

سنگ Jade چگالی بالایی دارد و معمولا سنگین تر از چیزی ست که به نظر میرسد.چندین روش برای محاسبه چگالی سنگ وجود دارد.یک راه این است که دو سنگ را به هم بزنید اگر صدای پلاستیک داد احتمالا تقلبی هستند اگر صدا عمیق تر بود احتمالا واقعی هستند.یک راه دیگر برای چک کردن چگالی این است که سنگ را در هوا بالا بیاندازید.اگر نسبت به سنگ های دیگر با همان سایز، سنگینتر به نظر امد،احتمالا اصل است.

مطالعه بیشتر
هکمنیت ، خواص و کاربردهای آن

مطالعه بیشتر

کوارتز دومورتیریت ، خواص و کاربردهای آن

روش آخر ، تست استحکام آن است مانند سایر سنگ ها، jade بسیار محکم است و باید بتواند روی سطح شیشه و فلز خط بیاندازد.اگر نتوانست خط بیاندازد و به جای خود سنگ خش برداشت، تقلبی ست.

آمتیس

یکی دیگر از سنگ های محبوب، آمتیس است. معمولا این سنگ ها تقلبی نیستند چون قیمت بالایی ندارند با این حال ممکن است نمونه های تقلبی هم در بازار موجود باشد واگر میخواهید این سنگ را خریداری کنید باید بتوانید نمونه اصل از تقلبی را تشخیص دهید.مانند مروارید، با در دست گرفتن آمتیس میتوانید بگویید سنگ اصل هست یا خیر.

تشخیص سنگ های قیمتی
تشخیص سنگ های قیمتی

دقت کنید قبل از اینکه سنگ را لمس کنید، در دست شخص دیگری نبوده باشد.وقتی ان را در دست میگیرید با خنک باشد و این خنکی را تا چند ثانیه حس کنید تا زمانی که با گرمای بدن شما گرم شود.اگر به محض اینکه آن را در دست گرفتید، گرم بود احتمالا تقلبی ست یکی از روش های دیگر، تست سختی ان است، آمتیس سخت و محکم است و به سختی خش برمیدارد.

یک راه دیگر این است که سعی کنید با سنگ روی شیشه خط بیندازید اگر خش افتاد سنگ واقعی ست. اگر بخواهید با آمتیس روی شیشه خط بیندازید یک رد سفید به جا میماند.

برای اطلاع از دوره آموزش جواهرسازی به این قسمت مراجعه کنید.

4.6/5 - (50 امتیاز)

مطالعه بیشتر

سنگ جواهر Maw Sit Sit ، خواص و کاربردهای آن
آموزش نقره سازی
همبرگیت ، Hambergite ، خواص و کاربردهای آن
جواهرات معاصر چه جواهراتی هستند؟
دانبوریت ، خواص و کاربردهای آن
فناوری CAD چطور توانست صنعت جواهرسازی را تغییر دهد
جدید ترین نمونه جواهرات ترند در سال 2021
ابسیدیان (Obsidian) ، خواص ابسیدایان و کاربرد آن در جواهرسازی
سوراخ کردن فلز در جواهرسازی
یاقوت ، جواهر سازی با یاقوت ، خواص یاقوت
باریت (Baryte) ، خواص باریت
فلوریت (Flourite) ، خواص و کاربردهای آن
اندازه ی گردنبند مناسب برای بدن و استایل شما:
آشنایی مقدماتی با مهارت های جواهر سازی
توپاز امپریال ، خواص و کاربردهای آن
نحوه ساخت زنجیر و 4 روش استفاده از آن
نرم افزار TinkerCad ابزاری مناسب برای طراحی جواهرات
سنگ همی مورفیت
کارنلین (Carnelian) ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
مروارید | جواهر سازی با مروارید | خواص مروارید
سنگ فیروزه و خواص و کاربردهای آن
انواع گوشواره
کریزوبریل ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
دیوپتاز چیست ؟ خواص دیوپتاز
لعل سبز (Demantoid) ، خواص لعل سبز
کریزوپراس ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر اسفین sphene ، خواص و کاربردهای آن
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *