22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای و کاربردهای آن

فهرست عناوین

اکتینولایت چشم گربه ای و کاربردهای آن

مکان شما:خانه/مقالات جواهرسازی/سنگ شناسی/اکتینولایت چشم گربه ای و کاربردهای آن

اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای و خواص آن

اکتینولایت چشم گربه ای سنگ جواهری تراشفاف و از گونه ی سنگ براق و صیقلی موجدار اکتینولایت است. برخی مواقع به دلیل ارتباط نزدیک به یشم نفریت به اشتباه از آن با عنوان «یشم چشم گربه ای» یاد می شود.
لغت «اکتینولایت» از کلمه ی یونانی به معنی «شعاع نور» یا «پرتو» گرفته شده است، که به طبیعت رشته ای آن اشاره دارد. این الیاف باعث به وجود آمدن آثار چشم گربه ای اکتینولایت می شود.

هنگامی که ناسرگی های رشته های هم تراز در مقدار و کیفیت کافی قرار می گیرند، یک خط متمرکز نور در سراسر سطح سنگ های گنبدی جهت دار و کوژ تراش شکل می گیرد. به منظور مشاهده ی بازتابش چشم، سنگ چشم گربه ای باید در زیر نور شدید مشاهده شود، گرچه در برخی گونه ها این اتفاق در زیر نورهای ضعیف تر نیز رخ خواهد داد.

اکتینولایت یک ماده ی معدنی سیلیکات امفیبول است و در حالی که مواد معدنی با کیفیت سنگ جواهر نایاب هستند، بسیار معمول است.
اکتینولایت به گروهی از مواد معدنی از ترمولیت غنی از آهن تا فرو اکتینولایت غنی از منیزیم تعلق دارد.
اکتینولایت یکی از اعضای متوسط مجموعه ی مواد معدنی، یعنی نفریت است که گونه ی برافزوده ای از ترمولیت-اکتینولایت می باشد.

اکتینولایت چشم گربه ای
اکتینولایت چشم گربه ای

تشخیص اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای با فرمول شیمیایی Ca2(Mg,Fe2+)5[OHlSi4011]2 شناخته می شود. این سنگ با نفرت ارتباط نزدیکی دارد و بسیاری از ویژگی های مشابه گوهرشناسی را از خود بروز می دهد.
سختی اکتینولایت از ۵.۵ تا ۶ بوده و شاخص انکساری ۱.۵۹۰ از ۱.۶۲۳ را دارد. اکتینولایت به شکل بلور چلیپایی شناخته می شود و بلورها برخی اوقات به رنگ آمفیبول سیاه سبز در می آیند. گرچه اکتینولایت تقریبا کاملا تراشفاف و شفاف است، در حالی که بلورهای آمفیبول سیاه همیشه کدر هستند.

منابع و خاستگاه اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت ماده ی معدنی متداولی است که در برخی صخره های دگردیس یافت می شود. موادی با کیفیت سنگ های معدنی بسیار کمیاب هستند، به خصوص بلورهایی با درخشندگی متغیر.
بیشتر منابع اصلی اکتینولایت چشم گربه ای در تایوان و کانادا قرار دارند. سایر ذخایر قابل ذکر در استرالیای غربی، برزیل، ماداگاسکار، تانزانیا و ایالات متحده قرار دارند.

خرید و تشخیص ارزش اکتینولایت چشم گربه ای

رنگ اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای اغلب رنگی سبز تا زرد دارد و معمولا مشابه یشم است. اکتینولایت نیز درست مانند یشم در رنگ های کمیاب تری مثل سفید، بی رنگ، زرد، خاکستری، قهوه ای و سیاه یافت می شود.

مطالعه بیشتر
سنگ دلربا و کاربرد و خواص آن

مطالعه بیشتر

کورنروپین – Kornerupine ، خواص و کاربردهای آن

درخشندگی و شفافیت اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای معمولا از شفاف تا کدر متفاوت است. مواد شفاف بسیار کمیاب هستند. درخشندگی پس از برش و صیقل خوردگی شیشه ای است، اما اکتینولایت در شکل بلوری درخشندگی کدری دارد. ویژگی چشم گربه ای به دلیل الیاف موازی و مرتب در سنگ می باشد.

اکتینولایت چشم گربه ای
اکتینولایت چشم گربه ای

شکل و برش اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ های جواهر اکتینولایت چشم گربه ای همیشه به شکل کوژ برش داده می شوند تا بهترین و جذاب ترین ویژگی های درخشندگی متغیر را از خود نشان دهند.
اندازه های سنجش شده بسیار کمیاب هستند. اشکال معمول این سنگ بیضی، گرد و گلابی شکل هستند.
افرادی که سنگ ها را برش می دهند باید آکتینولایت چشم گربه ای را به درستی در مرکز قرار دهند تا سنگ نهایی به دو نیم تقسیم شوند.
بسیاری از سنگ های جواهر چشم گربه ای قسمت انتهایی نامنظمی دارند که این موضوع عادی تلقی می شود. حتی ماهرترین جواهرشناسان نیز معتقدند در مرکز قرار دادن سنگ های اکتینولایت چشم گربه ای اندکی عدم تقارن به دنبال خواهد داشت.

پردازش اکتینولایت چشم گربه ای

این سنگ به پردازش و افزایش ارزش خاصی نیاز ندارد.

ویژگی های گوهرشناختی اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای
اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ های جواهر مرتبط یا مشابه اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت یک آمفیبول سیلیکات است، و عضو میانی ترمولیت و فرو-اکتینولایت غنی از آهن می باشد. برخی از اشکال اکتینولایت نوعی از آزبستو مثل «بیسولیت»، گونه ای از اکتینولایت رشته دار به شمار می روند.
نام قدیم ماده ی معدنی «اورالیت» می باشد که برخی مواقع در تعریف محصول دگرگون یافته ی پیروکسین اولیه متشکل از اکتینولایت به کار می رود.

اعضای اکتینولایت همچنین شامل نفریت بسیار مشهوری می شوند. یکی از دو ماده ی معدنی که با عنوان یشم شناخته می شود(دیگری یشم اعلی است). در حقیقت، برخی مواقع به دلیل شباهت و ارتباطات نزدیک به اشتباه از اکتینولایت چشم گربه ای با نام یشم چشم گربه ای یاد می شود.
انواع دیگری از سنگ های جواهر هستند که شباهت های زیادی در رنگ و درخشندگی دارند، اما تعداد اندکی از آنها درخشندگی متغیر دارند.

مطالعه بیشتر
سنگ قمر چشم گربه ای

مطالعه بیشتر

تکنیک های اساسی دستگاه بُرش

خواص درمانی بلور، متافیزیکال و افسانه ای اکتینولایت چشم گربه ای

نام «اکتینولایت» از واژه ی یونانی «اکتینوس» برگرفته شده است و به معنای «پرتو» می باشد. اکتینولایت سنگ جواهری کمیاب است، اما به دلیل توانایی های متافیزیکال خود بسیار مشهور هستند.
اعتقاد بر این است که این سنگ ویژگی های درمانی روحی و فیزیکی به دنبال دارد. همچنین به دلیل تولید انرژی های آرامش بخش و هوشیاری مناسب همه ی چاکراها هستند.
اکتینولایت با نفریت، یکی از دو نوع اصلی یشم مرتبط می باشد و به همین دلیل بسیاری بر این باورند که اکتینولایت خواص و انرژی های یشم را در خود دارد. اکتینولایت همچنین در دور ساختن افکار منفی و افزایش تعادل فیزیکی موثر می باشد.

توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود. در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

اکتینولایت چشم گربه ای
اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای و ایده های طراحی جواهر

سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای جواهری نیست که در هر فروشگاهی پیدا شود. در حقیقت، نیمی از مشتریان به جز شکل نفریت حتی اسم اکتینولایت را نیز نشنیده اند. این سنگ تقریبا نرم بوده و مناسب طراحان جواهر نیست، اما در صورتی که با احتیاط پوشیده شود، اکتینولایت چشم گربه ای جواهر فوق العاده ای خواهد بود.
درست مثل بیشتر سنگ های چشم گربه ای،‌ اکتینولایت چشم گربه ای نیز به صورت سنگ های کوژ حلقه بهترین شکل برای نمایش «چشم گربه» یا ویژگی سنگ براق و صیقلی موج دار به حساب می آید. این سنگ مناسب طراحی های دیگر همچون آویز، گوشواره، سنجاق و سنجاق سینه می باشد، اما نسبت به سایر چشم گربه ای ها، برای دیده شدن باید در معرض نور مستقیم کمتری قرار گیرند. با این حال، اکتینولایت چشم گربه ای ویژگی های درخشندگی متغیر مشابه کریزوبریل چشم گربه ای دارند. حتی در نور غیرمستقیم، اکتینولایت های چشم گربه ای اصل، نور زیبای چشم گربه ای را بازتاب می دهند.

نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند. برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

مطالعه بیشتر
سنگ قمر ، خواص و کاربردهای آن

مطالعه بیشتر

راهنمای استفاده از جواهرات

نگهداری و تمیز کردن سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای در مقایسه با دیگر سنگ هایی جواهر نرم تر است. اکتینولایت برخلاف نفریت، سختی و دوام لازم برای بیشتر جواهرات اصلی را ندارد.
به منظور تمیز کردن سنگ جواهر اکتینولایت، تنها از آب صابونی و پارچه ی نرم استفاده نمایید. به خوبی آن را بشویید و آثار صابون را از آن پاک نمایید.
از اعمال پاک کننده های و مواد شیمیایی قوی پرهیز کنید. درست مثل بیشتر سنگ های جواهر، از اعمال پاک کننده های التراسونیک و گرم کننده ها بپرهیزید.

پیش از تمرینات ورزشی و فعالیت های دیگر مانند شستن ظروف جواهر اکتینولایت چشم گربه ای را در جای مخصوص قرار دهید. این سنگ را دورتر از سایر سنگ ها قرار دهید تا از آسیب و خراش های جدی جلوگیری نمایید. بهترین روش نگهداری آن در پارچه ی نرم و یا درون جعبه ی پارچه ای می باشد.

اکتینولایت چشم گربه ای
5/5 - (20 امتیاز)

مطالعه بیشتر

گوهرتراشی چیست ؟
سنگ فیروزه و خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر اسفین sphene ، خواص و کاربردهای آن
آشنایی مقدماتی با مهارت های جواهر سازی
یاقوت ، جواهر سازی با یاقوت ، خواص یاقوت
سنگ دلربا و کاربرد و خواص آن
انتخاب جواهرات بر اساس رنگ پوست
سنگ انستاتیت
کریزوبریل ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
آموزش ساخت گوشواره استیم پانک + تصویر
الیوین (Olivine) ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر زیرکن ، زرگون یا زرقون
هالیت (Halite) ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی
همبرگیت ، Hambergite ، خواص و کاربردهای آن
دمانتوئید یا لعل الماسگونه ، خواص و کاربردهای آن
تنظیم سنگ ها بر روی جواهر
11 نرم افزار برتر طراحی جواهرات
اوپال سیاه ، خواص و کاربردهای آن
سنگ الکساندریت و کاربردهای آن
آمیتیس ، خواص و کاربردهای آن
سنگ آپتیت و خواص و کاربرد آن
سرپانتین ، خواص و کاربردهای آن
باباقوری Botswana ، خواص و کاربردهای آن
لحیم کاری و جوشکاری
عکاسی جواهرات | عکاسی زیورآلات
نرم افزار TSplines در کنار راینو صنعت طراحی جواهرات را متحول می کند
انواع جواهرات
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *