22580505 - 28111110 - 021

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اصول زیبایی شناختی در طراحی جواهر

فهرست عناوین

اصول زیبایی شناختی در طراحی جواهر

مکان شما:خانه/مقالات جواهرسازی/سنگ شناسی/اصول زیبایی شناختی در طراحی جواهر

  • بررسی طراحی جواهرات
اصول طراحی جواهرات

رعایت اصول در طراحی جواهر نقشی اساسی ایفا می کنند

«جواهرات کوچکترین چیزهایی هستند که در شما حس منحصر به فرد بودن را ایجاد می کنند.» جنی وان

به همین دلیل است که بسیاری از ما هنگامی که وارد فروشگاه جواهری می شویم، به قدری صبر می کنیم تا جواهرات با ما سخن بگویند. یقینا، سلایق و علایق شخصی نیز باید در نظر گرفته شوند. بنابراین، بروز احساسات اصلی و درست چند ثانیه به طول می انجامد. به گفته ی وارن فلد، مدیر گروه طراحی جواهرات، یک خریدار فرضی از مغز و چشم خود برای انجام دو فعالیت شناختی استفاده می کند. این دو جواهر را هر یک از طریقی مورد بررسی قرار می دهند. بنابراین، اگر هر چیزی سبب توقف این بررسی ها شود، آن قطعه ی جواهر در نظر مشتری نازیبا و معمولی جلوه خواهد نمود. این اتفاق اغلب به دلیل نبود یکی از قوانین اساسی طراحی جواهرات رخ می دهد. این اصول طراحان را با مفاهیم هنری طراحی آشنا ساخته تا جنبه ی «کامل بودن» و «مقاوم بودن» را تقویت ساخته و مشتری را وادار به خرید سازد. هفت ویژگی برجسته در فرآیند طراحی وجود دارد:

توازن

توازن به نحوه ی توزیع عناصری مانند فضا، رنگ، وزن و اندازه در ایجاد قطعه ی متناسب اشاره دارد. سه راه برای رسیدن به توازن وجود دارد: متقارن، نامتقارن و توزیع شعاعی.توازن متقارن جنبه ی رسمی این دسته است و به ویژگی های توزیع شده به شکل برابر اشاره دارد.هنگامی که این نوع توازن اجرا شود، حس سنت، امنیت، وقار و دوام را با توجه به قابل پیش بینی بودن، القا می کنند. کارهای نامتقارن با توزیع نامتقارن که نسبت به نوع متقارن، ترتیب بیشتری را به صورت ناگهانی ایجاد می کند؛ که آن را تبدیل به قطعه ی مقاوم می کند. موضوع اینجاست، هنوز نیاز به برنامه ریزی، “عدم تعادل متعادل” با استفاده از کنتراست بصری دارد. از سوی دیگر، تعادل محوری، یک نقطه ی مرکزی داشته و عناصر جواهر را از آنجا به صورت مدور توزیع می کند.

نکات طراحی جواهرات

تاکید

دوست دارید چشمان مشتری در نگاه اول به کدام نقطه خیره شود؟ این همان نقطه ای است که به آن نقطه ی مرکزی می گویند. این نقطه ی غالب مانند راه ورود به سایر طراحی عمل می کند و به این ترتیب امکان بررسی ذهن / چشم بهتری برای مشتری فراهم می کند. این مورد در خصوص ارتباط واضح از دیدگاه طراحی یا روایت شما به کار برده می شود. هنگامی که به درستی متوجه کارکرد آن شوید، می توان از آن جهت انتخاب عناصر حمایت کننده یا مواد تشکیل دهنده ی قطعه کامل شده استفاده نمود. تکنیک های مختلفی برای ایجاد این غلبه همچون استفاده از رنگ های متفاوت از بقیه ی اجزای جواهر وجود دارند. سنگ سیاه را بر روی یک دستبند سفید تصور کنید. همچنین می توانید از اندازه، شکل یا بافت متفاوت برای ایجاد نقطه ی مرکزی متمایز استفاده کنید. اما باید به خاطر داشته باشید، تنها یک ستاره در این نمایش می درخشد. تلاش برای ایجاد همه ی اجزای طراحی با تاکید برابر، در نهایت قطعه را بیش از حد شلوغ کرده و یا ساده و خسته کننده می سازد.

مطالعه بیشتر
چه نرم افزاری برای شروع کار طراحی جواهرات مناسب است ؟

مطالعه بیشتر

عقیق ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی

حرکت

اگر به دنبال خیره کردن چشمان مشتری هستید، باید مسیری را برای آنها تعبیه کنید. تکرار، عمل و ریتم مشخصه ای ایجاد می کند که به عنوان حرکت شناخته می شود. به این خاطر که تکرار مستقیم است، زمان بیشتری برای دو حرکت دیگر صرف خواهیم نمود. در طراحی جواهرات، ریتم بیش از ارتباط صوتی که با لغات ایجاد می کنیم، بصری تر می باشد. این عقیده مطرح است که چشم انسان سازگار با نظارت بر الگوهای مانند تکرار رنگ، و یا اندازه و پیشرفت شکل، ریتم را می توان به دو حرکت استاتیک و دینامیک تغییر داد. حرکت استاتیک طرح را تداعی کرده به طوری که چشم از یک بخش به بخش بعد مانند موسیقی کلاسیک هموار می شود. از سوی دیگر، حرکت دینامیک چشمها را از بخشی به بخش دیگر قطعه سوق می دهد. عمل به حرکت لمسی اشاره دارد که با افزایش حس شادابی و لذت از پوشیدن یک قطعه ی جواهر قرین است. این کار با افزودن اجزایی صورت می گیرد که مانند آویز یا منگوله در حال حرکت و تاب خوردن هستند.

اصل طراحی جواهرات
طراحی جواهرات

تضاد

مفهوم چگونگی ارتباط عناصر متضاد را می توان در طراحی جواهرات برای جلب توجه مشتریان مورد استفاده قرار داد. تنوع طرح را از یکنواختی محض خارج ساخته و می تواند در تاکید بر مبانی و اصول طراحی مورد استفاده قرار گیرد. با افزایش سایه های متضاد، استفاده از رنگ های هم طیف در چرخه ی رنگی، مطابقت خطوط افقی و عمودی و حتی کار با مقیاس، اشکال و نسبت ها این امر را ممکن می سازند. اثر یینگ و یانگ قطعه را خیره کننده تر خواهد ساخت، زیرا بیننده محو ساختار شده تا آن را دریابد

مطالعه بیشتر
تاریخچه و خلاصه ای از توپاز ازتی

مطالعه بیشتر

لاریمار ، خواص و کاربردهای آن

تناسب

قسمت های یک قطعه چگونه با یکدیگر در تعاملند؟  حتی اگر مواد معدنی، سنگ و فلزات با کیفیتی در اختیار داشته باشید، در صورت عدم هماهنگی این اجزا، در نهایت تبدیل به ترکیبی جذاب و زیبا نخواهند شد. یکی از راه های تکامل عناصر در کنار یکدیگر، استفاده از اجزای مشابه در طراحی است. به عنوان مثال رنگ هایی در در چرخه ی رنگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ظاهری بی تکلف خلق می کنند. قسمت مهم کار یافتن تعادل مناسب است. این ایجاد یکپارچگی کامل، قطعه را آرام جلوه داد و مشتری را مجبور به ارتباط با قطعه نمی سازد. در صورتی که زیاده روی شود، مغز مشتری این هرج و مرج را پس زده و طراحی شما را رد می کند.همستک یک گروه بندی بصری در دستیابی به این منظور توصیه می کند، مثل، تکرار شیب، رنگ یا بافت. همچنین می تواند عناصر مشابه را به عنوان یک واحد در کنار یکدیگر قرار داده و یا عناصر خاص را به یکدیگر نزدیک سازد.

نقش طراحی جواهرات
طراحی جواهرات انگشتر

نسبت

این قانون نیز مشابه قوانین تناسب است به این معنا که به چگونگی ارتباط عناصر یک قطعه با یکدیگر مرتبط است. قضاوت این اصول دشوار است، به این خاطر که همه ی قطعه ها در کنار یکدیگر قرار گیرند تا به نتیجه ی درستی رسید. اگر حتی بخشی از طرح دور از قوانین نسبت باشد، بر همه ی جواهر تاثیرگذار خواهد بود. مثل یک نقاشی، باید چند قدمی عقب تر رفته و به آن نگاه کنید، و تغییراتی در گوشه و کنارش ایجاد کنید تا در نهایت به تعادل دست یابید. هنگام ساخت قطعه ی جواهرات، طراح باید از همخوانی ویژگی هایی مانند مقدار، شکل، اندازه و رنگ اطمینان داشته باشد. اما باید چند قدمی جلوتر نیز باشند و بدانند که کار با چه چیزهایی همخوانی و هماهنگی خواهد داشت. در صورتی که نسبتی وجود نداشته باشد، ایده ی طراحی عملا ناموفق خواهد بود.

تنوع

و در آخر، قانونی داریم که از عناصری استفاده می کند که به طراحی جذابیت بخشیده و توجه همگان را به قطعه جلب خواهد نمود. یک راه ساده در اجرای این قانون این است که طراح چیزی را خلق می کند که کاملا متفاوت از سایر اجزای طرح می باشد. به طور کلی می توان گفت که از اشکال و فرم های مختلف حالت ها و کیفیت های مختلف استفاده می کند که در نهایت منجر به یک شکوه بصری خواهد شد. می توانید عوامل را به همان اندازه حفظ کنید، اما رنگ ها تغییر دهید یا یکی از اشکال را حفظ نموده و اندازه ی اجزای دیگر را دستخوش تغییرات نمایید. همان طور که در طراحی جواهرات مهره ای به آن اشاره شده، «در ترکیب بصری، روش های بسیاری برای اعمال تغییرات وجود دارد، و همزمان حفظ آن وجود دارد.»

مطالعه بیشتر
مرجان فسیلی ، خواص و کاربردها

مطالعه بیشتر

سنگ یشم خطایی یا bloodstone ، خواص و کاربردهای آن

طراحی جواهرات خاص
موارد طراحی جواهرات

دانستن این اصول طراحی کمک می کنند تا طراح از چگونگی مورد توجه بودن قطعات خاص آگاه باشد و جذابیت خود را حفظ نماید. بنابراین می تواند در فرایند طراحی موثرتر واقع شده و دست طراح را برای افزودن قطعات بیشتر باز بگذارد تا از این طریق، توجه مشتریان بیشتری به قطعه ی جواهر مذکور جلب شود. اما این اصول طراحی در مورد سنگ ها صدق نمی کنند. هنگامی که به خوبی بر این قوانین چیره شدید، متوجه اعمال صحیح این قوانین خواهید شد. به خاطر داشته باشید که این قوانین جهت انتقال پیام مورد نظر و جلب رضایت مشتری ( صاحبان آینده ی جواهرات) مورد استفاده قرار می گیرند.

5/5 - (23 امتیاز)

مطالعه بیشتر

اندازه ی گردنبند مناسب برای بدن و استایل شما:
ایدوکراز ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی
رودوکزیت (Rhodochrosite) ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر اسفین sphene ، خواص و کاربردهای آن
پکتولیت ، خواص و کاربردهای آن
یاقوت کبود ستاره ای ، خواص و کاربردهای آن
11 نرم افزار برتر طراحی جواهرات
سنگ الکساندریت و کاربردهای آن
هالیت (Halite) ، خواص و کاربرد آن در جواهرسازی
انتخاب جواهرات بر اساس رنگ پوست
اکتینولایت چشم گربه ای و کاربردهای آن
توپاز روتیل ، خواص و کاربردهای آن
سنگ جواهر وردیت verdite ، خواص و کاربردهای آن
گوشواره های فلزی چکش خورده
سوگیلیت ، خواص و کاربردهای آن
تاریخچه و خلاصه ای از توپاز ازتی
سنگ گارنت تساوریت ، خواص و کاربردهای آن
سنگ کلینوهومیت (Clinohumite)
آندالوسیت و کاربرد آن در جواهرسازی
چگونگی طراحی مجموعه ی جواهرات موثر بخش اول
کانزیت ، خواص و کاربردهای آن
چطور بعد از یادگیری یک کسب‌ وکار جواهرسازی راه‌ اندازی کنیم؟
تاریخچه و خلاصه ای از امولیت
سنگ جواهر اسمیتسونیت یا اسمیت زونیت ، خواص و کاربردهای آن
انواع جواهرات
عناصر طراحی جواهر: واحدهای اصلی و ابتدایی که باید بدانید
تورومالین (Tourmaline) ، خواص ترومالین
تهیه شده توسط گروه تحقیقاتی جواهرسازی آموزشگاه پویااندیش
گوشواره های فلزی چکش خورده

گوشواره های فلزی چکش خورده

مقاله آموزشی مربوط به کار با گوشواره های فلزی شامل تکنیک های کار با فلز و کمی کار با سیم و جلادهی می شود. 
مراحل انجام این پروژه آسان است و نتایج بسیار زیبایی بدست خواهد آمد.

مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *